1.6.1950-tallet
1.7.1960-tallet og senere
2.Filmteori
2.1.Språk
2.2.Montasje
2.3.Filmkritikk [Modifisering ]
er analyse og evaluering av filmer. Generelt kan disse arbeidene deles inn i to kategorier: akademisk kritikk av filmforskere og journalistisk filmkritikk som vises jevnlig i aviser og andre medier. Filmkritikere som jobber for aviser, magasiner og kringkastingsmedier, gjennomgår hovedsakelig nye utgivelser. Normalt ser de bare en gitt film en gang og har bare en dag eller to for å formulere sine meninger. Til tross for dette har kritikere en viktig innvirkning på publikums respons og deltagelse i filmer, spesielt de av bestemte sjangere. Massemarkedsførte action-, horror- og komediefilmer har en tendens til ikke å bli sterkt påvirket av en kritikers overordnede vurdering av en film. Plottoppsummeringen og beskrivelsen av en film og vurderingen av regissørens og manusforfatterens arbeid som utgjør flertallet av de fleste filmanmeldelser, kan fortsatt ha en viktig innvirkning på om folk bestemmer seg for å se en film. For prestisjefilmer som de fleste dramaer og kunstfilmer, er innflytelsen av vurderinger viktig. Dårlig vurderinger fra ledende kritikere ved store papirer og magasiner vil ofte redusere publikumsinteresser og oppmøte.Konsekvensen av en korrekturleser på en gitt films bokseprestasjon er et spørsmål om debatt. Noen observatører hevder at filmmarkedsføring i 2000-årene er så intens, velkoordinert og godt finansiert at anmeldere ikke kan hindre en dårlig skrevet eller filmet blockbuster fra å oppnå markeds suksess. Men kataklysmisk svikt av noen sterkt fremmerte filmer, som var hardt vurdert, samt uventet suksess av kritisk roste uavhengige filmer, indikerer at ekstreme kritiske reaksjoner kan ha stor innflytelse. Andre observatører bemerker at positive filmanmeldelser har vist seg å gi interesse for lite kjente filmer. Omvendt har det vært flere filmer hvor filmindustriene har så lite selvtillit at de nekter å gi anmeldere en avansert visning for å unngå utbredt panorering av filmen.Dette er imidlertid vanligvis tilbake, som anmeldere er kloge til taktikken og advare offentligheten om at filmen kanskje ikke er verdt å se og filmene gjør ofte dårlig som følge. Journalistkritikere blir noen ganger kalt filmrevisorer. Kritikere som tar en mer akademisk tilnærming til filmer, publiserer i filmskrifter og skriver bøker om filmer ved hjelp av filmteori eller filmstudier, studerer hvordan film- og filmteknikker fungerer, og hvilken effekt de har på folk. Snarere enn å ha sine anmeldelser publisert i aviser eller vises på fjernsyn, publiseres deres artikler i vitenskapelige tidsskrifter eller markedsføringsmagasiner. De har også en tendens til å være tilknyttet høgskoler eller universiteter som professorer eller instruktører..
[Filmkritikk][Avis][Skrekkfilm][Kunstfilm][Blockbuster: entertainment][Filmstudier]
3.Industri
4.Tilknyttede felt